Laden in een ondergrondse garage

Met de toenemende populariteit van elektrische voertuigen (EV’s) staan veel Verenigingen van Mede-Eigenaars (VME’s) voor de vraag of een laadplein op de gemeenschappelijke ondergrondse of bovengrondse parkeerplaatsen een goed idee is. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren die je in overweging moet nemen bij het installeren van een laadplein voor je VME.

Wat zegt de basisakte?

De eerste stap is om te controleren wat de basisakte bepaalt over het gebruik van de gemeenschappelijke parkeerplaatsen. Zijn de parkeerplaatsen toegewezen aan specifieke eigendommen zoals handelspanden, of zijn het gedeelde ruimtes voor alle mede-eigenaars en bezoekers? Deze verdeling heeft directe invloed op de beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor laadpalen in de VME. Als de plaatsen vaak door bezoekers worden gebruikt, kan het moeilijk zijn om ze effectief als laadstations in te zetten voor bewoners.

Bezettingsgraad en uitbreidingsmogelijkheden

Het is cruciaal om de verwachte bezettingsgraad en uitbreidingsmogelijkheden van het laadplein in kaart te brengen. Dit hangt sterk af van het aantal bewoners met een elektrische auto en hun verplaatsingsgewoonten. Een laadplein met laadpalen kan snel onvoldoende capaciteit hebben als meer bewoners in de toekomst overstappen naar elektrische voertuigen. Overweeg ook de mogelijkheid om het laadplein in de toekomst uit te breiden en of de huidige elektrische infrastructuur van het gebouw dit aankan, of dat er grotere aanpassingen nodig zijn.

Verschillende gebruiksmodellen: Laadplein vs. individuele laadpaal

Het gebruik van een laadplein in een VME verschilt fundamenteel van het installeren van individuele laadpalen op toegewezen parkeerplaatsen. Bij een laadplein is het doel om voertuigen zo snel mogelijk op te laden, wat vaak betekent dat een hoog vermogen wordt gebruikt. Dit kan leiden tot hogere energiekosten, vooral door het capaciteitstarief, wat duurder is bij een lage bezettingsgraad.

Een laadplein vereist een afrekeningssysteem dat werkt met laadpassen. Verschillende aanbieders bieden deze diensten aan, meestal tegen een maandelijkse abonnementskost. Om te voorkomen dat auto’s te lang blijven staan na het opladen, kun je overwegen een blokkeertarief in te voeren, wat bestuurders aanspoort hun auto te verplaatsen zodra deze volledig is opgeladen.

Individuele laadpalen daarentegen, bieden de mogelijkheid om op lagere vermogens te laden tijdens de goedkoopste uren van de dag, wat voordeliger kan zijn. Zelfs wanneer een gemeenschappelijke meter wordt gebruikt, kunnen technieken de kosten per verbruiker berekenen zonder de noodzaak van een laadpas-provider.

Hoewel een laadplein duurder kan zijn voor bewoners, zeker bij een lage bezettingsgraad, is het soms de enige haalbare optie, vooral op locaties zonder toegewezen parkeerplaatsen of bij beperkte elektrische infrastructuur.

De rol van een mobiliteitsprofiel

Om de laadcapaciteit beter te kunnen inschatten, kan het nuttig zijn om een mobiliteitsprofiel op te stellen. Dit profiel geeft inzicht in de verplaatsingspatronen van de bewoners en helpt bij het bepalen van de benodigde laadcapaciteit, zowel nu als in de toekomst.

Conclusie

Een laadplein voor je VME kan een uitstekende oplossing zijn, maar het vraagt om zorgvuldige planning en evaluatie van de specifieke noden van het gebouw en de bewoners. Het opstellen van een mobiliteitsprofiel en het beoordelen van de technische vereisten van de elektrische infrastructuur zijn belangrijke eerste stappen. Of je nu kiest voor een laadplein of individuele laadpalen, de oplossing moet schaalbaar en kostenefficiënt zijn voor alle bewoners.

Heb je hulp nodig bij het bepalen van de beste laadoplossing voor jouw VME? Neem contact op met EVME voor professioneel advies en een op maat gemaakte mobiliteitsanalyse.