De overstap naar elektrisch rijden biedt aanzienlijke kostenbesparing op laadkosten in een VME, en is zowel voordelig voor duurzaamheid als voor de portemonnee van bewoners.. Voor bewoners van appartementsgebouwen of andere gedeelde woonomgevingen kan het echter een uitdaging zijn om toegang te krijgen tot betaalbare laadmogelijkheden. Verenigingen van Mede-Eigenaars (VME’s) staan voor de taak om slimme laadoplossingen te implementeren, zodat bewoners kunnen besparen op laadkosten en tegelijkertijd de laadinfrastructuur in mede-eigendom kunnen optimaliseren.

Is elektrisch rijden echt goedkoper?

Elektrisch rijden biedt aanzienlijke kostenbesparing, vooral wanneer je gebruik maakt van slimme laadstrategieën. Stel dat een moderne benzinewagen jaarlijks ongeveer 17.000 km rijdt en €1.734 aan brandstofkosten heeft. Een elektrische wagen daarentegen verbruikt ongeveer 3.000 kWh per jaar, en de kosten kunnen sterk variëren afhankelijk van waar je laadt. Publieke laadstations kunnen duurder zijn, vooral snelladers, maar thuisladen binnen een VME biedt vaak een aanzienlijk lagere kostprijs.

Wanneer je thuis of binnen je VME laadt tegen lagere elektriciteitstarieven, kan dit jaarlijks honderden euro’s besparen. Dit maakt slim laden in een VME een aantrekkelijke optie voor bewoners die kosten willen drukken.

Slimme laadinfrastructuur binnen een VME

Een groot obstakel voor veel VME’s is de aanpassing van de bestaande elektrische infrastructuur voor laadstations. In veel gevallen is de installatie niet voorbereid op de hogere vermogensvraag van individuele laadpalen. Gelukkig zijn er slimme laadoplossingen die deze uitdaging kunnen overbruggen. Door het delen van een energieaansluiting kunnen meerdere voertuigen tegelijkertijd laden zonder de kosten per bewoner buitensporig te verhogen.

Met een gedeelde 3x25A aansluiting kunnen bijvoorbeeld 6 tot 8 auto’s ’s nachts opgeladen worden, wat neerkomt op ongeveer 100 km bereik per voertuig per nacht. Deze gedeelde laadinfrastructuur kan de laadkosten in een VME drastisch verlagen.

Het voordeel van gedeelde laadkosten

Wanneer meerdere auto’s een laadstation in mede-eigendom delen, dalen de vaste kosten en het capaciteitstarief aanzienlijk. Dit kan resulteren in een jaarlijkse kostenbesparing tot €520 per bewoner. Bovendien kunnen bewoners profiteren van contracten met uurtarieven en groene energie, waardoor ze tijdens daluren, zoals ’s nachts of in het weekend, nog meer besparen.

De energiemarkt verandert immers snel, met een sterke nadruk op hernieuwbare energie. Slim laden in een VME tijdens momenten van overvloed aan zonne- of windenergie kan leiden tot een extra besparing van 40% op de laadkosten. Door gebruik te maken van slimme laadinfrastructuur en te laden op goedkopere momenten, kunnen bewoners hun laadkosten verder optimaliseren.

Slim laden met groene energie.

Conclusie

Kostenbesparing op laadkosten in een VME is mogelijk met slimme laadstrategieën en een gedeelde infrastructuur. Wil je weten hoe jouw VME kan profiteren van slimme laadstrategieën en kosten besparen? Bezoek onze website of neem contact met ons op voor een vrijblijvend advies.