![](https://evme.be/wp-content/uploads/2024/12/Depositphotos_161643978_XL-300x200.jpg)
Handen in het haar door laadpalen in een jonge nieuwbouw-vme?
De oplevering van nieuwbouwprojecten brengt vaak uitdagingen met zich mee, en een steeds relevanter probleem in deze tijd van elektrificatie is de integratie van laadpalen. De toename van elektrische voertuigen heeft projectontwikkelaars en mede-eigenaren van appartementencomplexen voor nieuwe vraagstukken geplaatst, vooral wanneer het gaat om het installeren en beheren van laadoplossingen. Ondanks wettelijke verplichtingen en technische oplossingen, blijven twee cruciale problemen vaak onopgelost: de eerlijke verdeling van kosten en de flexibiliteit voor toekomstige uitbreidingen. Hier komt EVME in beeld.
De wettelijke verplichtingen: wat zegt de wet over laadpalen in nieuwbouwprojecten?
Sinds maart 2020 verplicht de Europese richtlijn lidstaten om bij nieuwbouwprojecten of ingrijpende renovaties van gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen infrastructuur voor elektrische laadpalen te voorzien. (2018/844/EU , onderdeel van de Energy Performance of Buildings Directive – EPBD)
In Vlaanderen vertaalt deze richtlijn zich in een verplichting om:
- Leidingen en bekabeling aan te leggen die toekomstige laadpalen mogelijk maken.
- Ten minste één laadpaal te installeren in niet-residentiële gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen.
Voor appartementsgebouwen geldt dat een “laadklaar” netwerk aanwezig moet zijn, zodat laadpalen in de toekomst eenvoudig kunnen worden toegevoegd. In de praktijk betekent dit vaak dat projectontwikkelaars een centrale elektriciteitsmeter gebruiken en een systeem voor load balancing implementeren.
Maar zodra de mede-eigendom is opgericht, beginnen de problemen pas echt.
Het probleem: gedeelde kosten en beperkte flexibiliteit
Na oplevering van het gebouw komen de mede-eigenaars voor een complexe uitdaging te staan. De laadpalen worden meestal aangesloten op een gezamenlijke elektriciteitsmeter, waarbij een enkel merk of type laadpaal in het netwerk is geïntegreerd. Dit systeem zorgt in theorie voor een efficiënte verdeling van de beschikbare stroom dankzij load balancing. Maar er zijn twee grote nadelen:
Complexe kostenverdeling:
Wanneer verschillende bewoners hun elektrische voertuigen opladen via een gedeelde meter, ontstaan de vraag wie welke kosten moet dragen. Het ontbreken van een duidelijk en eerlijk kostenverdelingssysteem is een veelvoorkomend probleem. Vaak wordt dit opgelost door de hele infrastructuur over te dragen aan een Charge Point Operator (CPO). Deze oplossing is echter gemaakt voor (semi-)publieke laadinfrastructuur en daardoor duur en niet flexibel.
Beperkte schaalbaarheid:
De meeste projectontwikkelaars kiezen voor één merk laadpalen, vaak om technische redenen of omdat het eenvoudiger is tijdens de oplevering. Maar na verloop van tijd wordt deze keuze een beperking. Nieuwe technologieën, andere merken laadpalen of meer betaalbare opties kunnen niet eenvoudig worden geïntegreerd. Dit maakt het netwerk rigide en beperkt de mogelijkheden voor toekomstige uitbreiding.
Verder is de combinatie van load balancing en een CPO helemaal niet klaar voor slimmere en betere aansturingen van een collectieve laadoplossing waarbij je de capaciteit gaat managen en aansturen tot laden op de goedkoopste uren van een dynamisch energie-abonnement.
EVME: Het ontbrekende puzzelstuk voor een slimme laadoplossing
EVME begrijpt deze uitdagingen en biedt een innovatieve oplossing die zowel de kostenverdeling als de schaalbaarheid adresseert. Met onze technologie zorgen wij ervoor dat laadnetwerken in nieuwbouwprojecten wél flexibel en toekomstbestendig worden.
Eerlijke kostenverdeling zonder CPO
Met EVME’s oplossing wordt een dynamisch kostenverdelingssysteem geïmplementeerd dat de energiekosten nauwkeurig toewijst aan de gebruikers. Hierdoor is een gezamenlijke meter geen obstakel meer, en wordt het inschakelen van een externe Charge Point Operator overbodig. Dit bespaart de mede-eigenaars niet alleen kosten, maar geeft hen ook volledige controle over hun eigen infrastructuur.
Flexibele uitbreidingen mogelijk maken
Onze technologie maakt het mogelijk om laadpalen van verschillende merken in hetzelfde netwerk te integreren. Dit betekent dat wanneer nieuwe elektrische voertuigen op de markt komen en er behoefte is aan laadpalen met andere specificaties, mede-eigenaars niet vastzitten aan het oorspronkelijk gekozen merk. EVME biedt een schaalbare oplossing die rekening houdt met de veranderende behoeften van bewoners én de ontwikkelingen in de markt.
EVME biedt meer dan alleen een technische oplossing. Wij zorgen ervoor dat nieuwbouwprojecten echt klaar zijn voor de toekomst van elektrisch rijden. Door ons systeem te integreren, in de bestaande oplossing profiteren bewoners van:
Lagere kosten: Geen CPO-abonnementen en klaar om goedkoop te laden op de goedkoopste ogenblikken.
Meer vrijheid: Flexibiliteit om laadpalen van verschillende merken en specificaties toe te voegen.
Eerlijke verdeling: Geen discussies over de kosten, omdat het systeem automatisch de juiste verbruiksgegevens per laadpaal registreert.
Met EVME bieden we projectontwikkelaars, syndici en mede-eigenaars een moderne laadoplossing die écht past bij de behoeften van hun bewoners – nu én in de toekomst.
Conclusie
Het installeren van laadpalen in nieuwbouwprojecten is meer dan alleen het voldoen aan wettelijke verplichtingen. Het vraagt om een doordachte aanpak die niet alleen de huidige, maar ook de toekomstige behoeften van bewoners in overweging neemt. EVME vult het missende puzzelstuk in – ook bij bestaande installaties, en biedt de ideale oplossing voor een eerlijke, schaalbare en toekomstbestendige laadinfrastructuur. Wil je meer weten? Neem contact op en ontdek hoe wij jouw installatie naar een hoger niveau kunnen tillen!