Brandveiligheid van elektrische voertuigen in parkings: feiten, nuance en regelgeving
Elektrificatie van het wagenpark is volop aan de gang, en dat is ook voelbaar binnen appartementsgebouwen en mede-eigendommen. Terwijl steeds meer mede-eigenaars laadoplossingen zoeken in hun ondergrondse parking, leeft er ook de bezorgdheid rond één specifiek thema: de brandveiligheid van elektrische voertuigen en laadpalen.
Die bezorgdheid is begrijpelijk. Elektrische voertuigen en hun batterijen zijn relatief nieuw in grootschalige toepassingen, wat logischerwijs vragen oproept. Tegelijk merken we dat het publieke debat over EV-brandveiligheid vaak wordt gedomineerd door anekdotes en opvallende incidenten, eerder dan door feiten of onderbouwde gegevens. Willen we de elektrificatie van gebouwen veilig en realistisch realiseren, dan is het essentieel dat zowel de regelgeving als het maatschappelijk debat worden gevoed door objectieve inzichten.
In deze blog analyseren we de actuele risico’s, regelgeving en aanbevelingen. We bekijken wat Belgische en Noorse referenties hierover zeggen, en hoe VME’s zich vandaag kunnen voorbereiden.
Belgische referenties: geen verhoogd risico
Fireforum vzw – Regel van Goed Vakmanschap
De meest geciteerde referentie binnen de Belgische context is de Regel van Goed Vakmanschap van Fireforum vzw. Dit richtlijnendocument werd opgesteld in samenwerking met brandweerexperten, verzekeraars, ingenieursverenigingen en installatiebedrijven, en dient als officiële leidraad voor veilige implementatie van laadinfrastructuur in gebouwen.
In de huidige editie lezen we:
Op basis van de huidige beschikbare gegevens lijkt de brandbelasting, noch het risico op ontstaan van brand bij parkeren, niet groter bij elektrische of hybride wagens dan bij recente wagens met verbrandingsmotor.
Kort gezegd: het brandrisico en de ernst ervan is bij geparkeerde elektrische voertuigen, volgens de beschikbare data, niet hoger dan bij moderne brandstofwagens.Tijdens het laden wordt wel een licht verhoogd risico aangenomen – niet op basis van statistieken, maar als voorzorgsmaatregel in afwachting van bredere statistische onderbouwing. Deze inschatting getuigt van een professionele risicobenadering.
Fireforum reikt ook concrete veiligheidsaanbevelingen aan voor ontwerp en installatie. De richtlijn biedt zo een werkbaar en technisch onderbouwd kader voor VME’s die vandaag werk willen maken van veilige laadoplossingen in hun gebouw.
ANPI en verzekeraars bevestigen – voorzichtigheid, geen paniek
Ook ANPI, het Nationaal Instituut voor Preventie en Bescherming tegen Brand en Inbraak, bevestigt – genuanceerd – dit beeld. In een presentatie op het meest recente Salon van de Mede-eigendom verwijst ANPI naar internationale literatuur, waaronder het Australische EV FireSafe, en een onderzoek dat het brandverloop van beide types voertuigen vergelijkt.
Zoals altijd bij beperkte hoeveelheid aan gegevens duiden ze dat het belangrijk is om voorzichtig te zijn met synthese, maar ze komen tot dezelfde conclusie: gebaseerd op de huidig beschikbare data is er geen reden om te verwachten dat het risico op brand en de gevolgen ervan groter zijn voor EV’s dan voor voertuigen met verbrandingsmotoren.
Ook verzekeraars sluiten zich bij deze analyse aan. In een blog van verzekeraar Baloise lezen we: “Verschillende onderzoeken toonden al aan dat elektrische auto’s minstens even – of zelfs meer brandveilig zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor”.
Deze verklaringen helpen onzekerheid bij mede-eigenaars of syndicussen te counteren. Ze maken duidelijk dat een verbod op laadpunten omwille van ‘brandrisico’ zelden objectief te verantwoorden is — zeker wanneer de installatie voldoet aan de professionele richtlijnen.
Noorwegen: een blik in de kristallen bol
Waarom Noorwegen?
Als het gaat over elektrificatie van mobiliteit, is Noorwegen vaak de benchmark. Meer dan 80% van de nieuw verkochte wagens is er elektrisch. Dat maakt Noorwegen tot een waardevolle bron van ervaring met brandveiligheid elektrische voertuigen in ondergrondse parkeergarages van appartementsgebouwen.
Kernpunten uit het Noorse beleid en onderzoek (DSB & DiBK)
De Noorse veiligheidsautoriteit DSB (Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap) bevestigde tussen 2022 en 2025 herhaaldelijk dat er geen verhoogd brandrisico is bij geparkeerde of ladende EV’s ten opzichte van voertuigen met een verbrandingsmotor. Dit artikel vat hun huidige bevindingen samen.
-
Geen extra brandrisico bij laden of parkeren van elektrische voertuigen in parkings: In de officiële leidraad van DSB staat expliciet dat er na de huidige ervaring met EV’s “geen grond bestaat om te stellen dat elektrische voertuigen een groter brandrisico opleveren dan fossiele auto’s”.
-
Brandgedrag is anders, niet gevaarlijker: Batterijbranden verlopen anders (tragere ontwikkeling, andere blusaanpak), maar zijn niet frequenter. Spontane batterijbranden bij geparkeerde EV’s zijn uiterst zeldzaam.
-
Installatiekwaliteit is cruciaal: DSB wijst erop dat het risico vooral schuilt in slechte of verouderde elektrische installaties. Correcte installatie en gebruik van laadpalen is daarom essentieel voor de brandveiligheid.
-
Geen aparte regelgeving voor EV’s in garages: Er zijn geen extra brandveiligheidsregels voor elektrische voertuigen in gedeelde parkings of verboden opgelegd voor EV’s in (ondergrondse) parkeergarages. DSB en de bouwregelgever DiBK zien daar geen aanleiding toe.
-
Wettelijk recht op laden: Sinds 2018 mogen Noorse VME’s het installeren van een laadpunt in mede-eigendom enkel weigeren op basis van documenteerbare bezwaren. Angst voor brand geldt expliciet niet als geldige reden.
Onderzoek en statistiek
-
RISE Fire Research voerde in opdracht van DSB en DiBK een grootschalig onderzoek uit (2020-rapport). Conclusie: laden van EV’s in parkeergarages vormt geen onaanvaardbaar risico, mits correcte installatie.
-
Brandstatistieken uit 2023 bevestigen de beperkte risico’s van EV’s in parkeergarages volgens deze bron: van de 704 geregistreerde voertuigbranden in Noorwegen betroffen er slechts 33 een elektrische wagen, terwijl EV’s meer dan 25% van het wagenpark uitmaken.
Er is in Noorwegen geen reden om EV’s te weren uit parkings, en er zijn geen extra technische vereisten of verboden ingevoerd specifiek voor elektrische voertuigen.
En in Brussel? Daar loopt men voorop.
Hoewel we in Vlaanderen momenteel op de rem staan uit angst en wacht op duidelijkheid rond het ontwerp-KB brand, heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest al in 2022 concrete stappen gezet rond de installatie van laadpalen in appartementsgebouwen.
Sinds 1 januari 2025 hebben mede-eigenaars in Brussel het recht om een laadpunt te plaatsen op hun private parkeerplaats binnen een VME. Dit recht is wettelijk verankerd, en de randvoorwaarden die verbonden zijn aan brandveiligheid van elektrische laadinstallaties zijn opgenomen in de milieuvergunning voor de exploitatie van een parking.
In Brussel wordt de brandveiligheid bij laadpalen dus niet los behandeld, maar integraal opgenomen in de bredere milieuregelgeving. Dit geeft duidelijkheid aan eigenaars, syndici en installateurs.
Elektrificatie als middel om brandveiligheid te verbeteren.
De elektrificatie van het wagenpark in appartementsgebouwen en gedeelde parkings vraagt om duidelijke, werkbare en onderbouwde brandveiligheidsregels in mede-eigendom. Die regelgeving moet vertrekken vanuit feiten en inzichten uit het veld, niet vanuit angst of perceptie.
De sector heeft nood aan houvast. Het is dan ook hoog tijd dat het ontwerp-KB brandveiligheid voor laadinfrastructuur in appartementsgebouwen wordt afgerond, zodat syndici, mede-eigenaars én installateurs verder kunnen bouwen aan de toekomst van elektrisch rijden – veilig, haalbaar en onderbouwd.
Hoewel elektrische voertuigen volgens de beschikbare data geen verhoogd brandrisico vormen dan brandstofwagens, is élke brand er één te veel. Een nul-risico bestaat jammer genoeg niet, het is nodig om samen kijken naar de manieren om de gevolgen van brand voor mens en materiaal maximaal te beperken.
Het ontwerp-KB voorziet daarom terecht op termijn in een degelijke brandrisicoanalyse voor ondergrondse parkings vanaf 10 plaatsen. Elektrificatie is daarbij geen bedreiging, maar een aanleiding om de brandveiligheid van parkings in zijn geheel te versterken.
CONTACTEER ONSReferenties
- Fireforum regel van goed vakmanschap: https://www.fireforum.be/voorschriften/rgv-elektrische-voertuigen-in-parkings
- Presentatie ANPI op het Salon van de Mede-eigendom: https://www.appartement.tv/wp-content/uploads/2024/11/NL-ANPI-BRANDVEILIGHEID.pdf
- Artikel van het noorse DSB (Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap) https://www.dsb.no/elsikkerhet/elektriske-anlegg-og-utstyr/veileder-for-lading-av-elbil/#elbiler–lading-og-brannfare– Vertaal via je Browser in het Engels.
- RISE Fire Research Rapport (2020): https://risefr.no/media/publikasjoner/upload/2020/report-2020-30-charging-of-electric-cars-in-parking-garages.pdf
- Artikel met referentie naar statistieken van 2023 in Noorwegen: https://www.tv2.no/broom/harde-fakta-sa-ofte-brenner-elbiler/16913371/#:~:text=If%C3%B8lge%20Direktoratet%20for%20samfunnssikerhet%20og,og%20dieselbiler
- Wetgeving in Brussel: https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2022092908&table_name=wet#text
- Vereisten Milieuvergunning in Brussel: https://leefmilieu.brussels/pro/wetgeving/verplichtingen-en-vergunningen/overdekte-en-ondergrondse-parkings
- Ontwerp-KB “Maatregelen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan parkings moeten voldoen om elektrische voertuigen te parkeren”: https://technical-regulation-information-system.ec.europa.eu/en/notification/25929/text/D/NL