Elektrificatie van het wagenpark is volop aan de gang, en dat is ook voelbaar binnen appartementsgebouwen en mede-eigendom. Terwijl steeds meer mede-eigenaars laadmogelijkheden wensen of nodig hebben, is er ook de bezorgdheid rond één specifiek thema: brandveiligheid.
Die bezorgdheid is begrijpelijk. Elektrische voertuigen en hun batterijen zijn relatief nieuw in grootschalige toepassingen, wat logischerwijs vragen oproept. Tegelijk merken we dat het publieke debat over EV-brandveiligheid vaak wordt gedomineerd door anekdotes en opvallende incidenten, in plaats van door feiten en onderbouwde gegevens.
Willen we een veilige en realistische elektrificatie realiseren binnen gebouwen, dan is het essentieel dat zowel de regelgeving als het maatschappelijk debat worden gevoed door objectieve inzichten. In deze blog bundelen we daarom de Belgische referenties over de brandveiligheid van elektrische voertuigen in (ondergrondse) parkings en werpen we een blik op de toekomst door te gaan kijken hoe men het in Noorwegen aanpakt.
Belgische referenties: geen verhoogd risico
Fireforum vzw – Regel van Goed Vakmanschap
De meest geciteerde referentie binnen de Belgische context is de Regel van Goed Vakmanschap van Fireforum vzw. Dit document werd opgesteld door samenwerking met brandweerexperten, verzekeraars, ingenieursorganisaties en installatiebedrijven en dient als leidraad voor oordeelkundige implementatie van laadinfrastructuur in gebouwen.
In dat document lezen we: “Op basis van de huidige beschikbare gegevens lijkt de brandbelasting, noch het risico op ontstaan van brand bij parkeren, niet groter bij elektrische of hybride wagens dan bij recente wagens met verbrandingsmotor.” Met andere woorden: het risico en de ernst van een brand bij geparkeerde elektrische voertuigen is volgens de beschikbare data niet hoger dan bij klassieke voertuigen.
Er wordt wel opgemerkt dat het risico tijdens het laden iets hoger wordt ingeschat – niet op basis van statistieken, maar uit voorzichtigheid bij gebrek aan uitgebreide data. Deze inschatting is een professionele, voorzichtige risicobenadering.
Daarnaast geeft Fireforum concrete aanbevelingen over brandbeveiligingsdoelstellingen en technische vereisten voor parkings. Een EV-brand vereist immers een aangepaste aanpak qua blussen en nazorg.
ANPI vzw – Onderbouwde voorzichtigheid
Ook ANPI, het Nationaal Instituut voor Preventie en Bescherming tegen Brand en Inbraak, bevestigt – genuanceerd – dit beeld. Zij verwezen op slide 12 en 13 in hun presentatie op het recentste salon van de mede-eigendom naar internationale literatuur, zoals die van het Australische EV FireSafe, en een onderzoek dat het brandverloop van beide types voertuigen vergelijkt.
Zoals altijd bij beperkte hoeveelheid aan gegevens duiden ze dat het belangrijk is om voorzichtig te zijn met synthese, maar ze komen tot dezelfde conclusie: gebaseerd op de huidig beschikbare data is er geen reden om te verwachten dat het risico op brand en de gevolgen ervan groter zijn voor EV’s dan voor voertuigen met verbrandingsmotoren.
Baloise – Verzekeraars als bevestiging
Omdat er in het veld vaak onrust is betreffende de houding van verzekeraars, verwijzen we graag naar een blog van verzekeraar Baloise. Die stelt dat: “Verschillende onderzoeken toonden al aan dat elektrische auto’s minstens even – of zelfs meer brandveilig zijn dan auto’s met een verbrandingsmotor”.
De (voorzichtige) consensus
De consensus binnen de Belgische vakwereld lijkt ons helder: er is op dit ogenblik geen bewijs om te stellen dat EV’s een groter risico inhouden voor je parking.
Noorwegen: een blik in de kristallen bol
Waarom Noorwegen?
Als het gaat over elektrificatie van mobiliteit, is Noorwegen vaak de benchmark. Meer dan 80% van de nieuw verkochte wagens is er elektrisch. Dat maakt Noorwegen tot een waardevolle bron van ervaring als het gaat over het laden van elektrische voertuigen in appartementsgebouwen en gedeelde parkings.
Kernpunten uit het Noorse beleid en onderzoek (DSB & DiBK)
De Noorse veiligheidsautoriteit DSB (Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap) bevestigde tussen 2022 en 2025 herhaaldelijk dat er geen verhoogd brandrisico is bij geparkeerde of ladende EV’s ten opzichte van voertuigen met een verbrandingsmotor. Dit artikel vat hun huidige bevindingen samen.
-
Geen extra risico bij laden of parkeren: In de officiële leidraad van DSB staat expliciet dat er na de huidige ervaring met EV’s “geen grond bestaat om te stellen dat elektrische voertuigen een groter brandrisico opleveren dan fossiele auto’s”.
-
Brandgedrag is anders, niet gevaarlijker: Batterijbranden verlopen anders (tragere ontwikkeling, andere blusaanpak), maar zijn niet frequenter. Spontane batterijbranden bij geparkeerde EV’s zijn uiterst zeldzaam.
-
Installatiekwaliteit is cruciaal: DSB wijst erop dat het risico vooral schuilt in slechte of verouderde elektrische installaties. Correcte aanleg en gebruik van laadinfrastructuur is daarom essentieel.
-
Geen aparte regelgeving voor EV’s in garages: Er zijn geen extra brandveiligheidseisen of verboden opgelegd voor EV’s in (ondergrondse) parkeergarages. DSB en de bouwregelgever DiBK zien daar geen aanleiding toe.
-
Wettelijk recht op laden: Sinds 2018 mogen Noorse VME’s het installeren van laadpunten enkel weigeren op basis van documenteerbare bezwaren. Angst voor brand geldt expliciet niet als geldige reden.
Onderzoek en statistiek
-
RISE Fire Research voerde in opdracht van DSB en DiBK een grootschalig onderzoek uit (2020-rapport). Conclusie: laden van EV’s in parkeergarages vormt geen onaanvaardbaar risico, mits correcte installatie.
-
Brandstatistieken uit 2023 tonen hetzelfde beeld: van de 704 geregistreerde voertuigbranden in Noorwegen betroffen er slechts 33 een elektrische wagen, terwijl EV’s meer dan 25% van het wagenpark uitmaken.
Er is in Noorwegen geen reden om EV’s te weren uit parkings, en er zijn geen extra technische vereisten of verboden ingevoerd specifiek voor elektrische voertuigen.
En in Brussel? Daar loopt men voorop.
Hoewel we in Vlaanderen momenteel op de rem staan uit angst en wacht op duidelijkheid rond het ontwerp-KB brand, heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest al in 2022 concrete stappen gezet.
Sinds 1 januari 2025 hebben mede-eigenaars in Brussel het recht om een laadpunt te installeren op hun eigen parkeerplaats binnen een VME. Dit recht is wettelijk verankerd, en de randvoorwaarden die verbonden zijn aan brandveiligheid zijn opgenomen in de milieuvergunning voor de exploitatie van een parking.
In Brussel wordt de brandveiligheid van laadinstallaties dus niet los behandeld, maar integraal opgenomen in de bredere milieuregelgeving. Dit geeft duidelijkheid aan eigenaars, syndici en installateurs.
Elektrificatie als middel om brandveiligheid te verbeteren.
De elektrificatie van het wagenpark in mede-eigendom vraagt om duidelijke, werkbare en onderbouwde regelgeving. Die regelgeving moet vertrekken vanuit feiten en inzichten uit het veld, niet vanuit angst of perceptie.
De sector heeft nood aan houvast. Het is dan ook hoog tijd dat het ontwerp-KB brand wordt afgerond, zodat syndici, mede-eigenaars én installateurs verder kunnen bouwen aan de toekomst van elektrisch rijden – veilig, haalbaar en onderbouwd.
Hoewel EV’s volgens de beschikbare data niet gevaarlijker zijn dan brandstofwagens, is élke brand er één te veel. Een nul-risico bestaat jammer genoeg niet, het is nodig om samen kijken naar de manieren om de gevolgen van brand voor mens en materiaal maximaal te beperken.
Het ontwerp-KB voorziet daarom terecht op termijn in een degelijke brandrisicoanalyse voor parkings vanaf 10 plaatsen. Elektrificatie is daarbij geen bedreiging, maar een aanleiding om de brandveiligheid van parkings in zijn geheel te versterken.
CONTACTEER ONSReferenties
- Fireforum regel van goed vakmanschap: https://www.fireforum.be/voorschriften/rgv-elektrische-voertuigen-in-parkings
- Presentatie ANPI op het Salon van de Mede-eigendom: https://www.appartement.tv/wp-content/uploads/2024/11/NL-ANPI-BRANDVEILIGHEID.pdf
- Artikel van het noorse DSB (Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap) https://www.dsb.no/elsikkerhet/elektriske-anlegg-og-utstyr/veileder-for-lading-av-elbil/#elbiler–lading-og-brannfare– Vertaal via je Browser in het Engels.
- RISE Fire Research Rapport (2020): https://risefr.no/media/publikasjoner/upload/2020/report-2020-30-charging-of-electric-cars-in-parking-garages.pdf
- Artikel met referentie naar statistieken van 2023 in Noorwegen: https://www.tv2.no/broom/harde-fakta-sa-ofte-brenner-elbiler/16913371/#:~:text=If%C3%B8lge%20Direktoratet%20for%20samfunnssikerhet%20og,og%20dieselbiler
- Wetgeving in Brussel: https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/change_lg.pl?language=nl&la=N&cn=2022092908&table_name=wet#text
- Vereisten Milieuvergunning in Brussel: https://leefmilieu.brussels/pro/wetgeving/verplichtingen-en-vergunningen/overdekte-en-ondergrondse-parkings
- Ontwerp-KB “Maatregelen voor de preventie van brand en ontploffing waaraan parkings moeten voldoen om elektrische voertuigen te parkeren”: https://technical-regulation-information-system.ec.europa.eu/en/notification/25929/text/D/NL