terugbetaling van laadkosten voor bedrijfswagens in een VME

Als bestuurder van een elektrische bedrijfswagen die je in een mede-eigendom oplaadt, vraag je je misschien af hoe de terugbetaling van laadkosten voor bedrijfswagens in een VME precies werkt. Veel bestuurders gaan ervan uit dat deze kosten altijd volledig worden vergoed, maar dat hangt vaak af van verschillende factoren zoals het gebruik van een laadpas of de thuislaadregeling via het CREG-tarief.

In deze blogpost bespreken we hoe de terugbetaling van laadkosten precies werkt en waarom het belangrijk is om slim te laden, zelfs met een bedrijfswagen.

Terugbetaling op basis van het CREG-tarief

In Vlaanderen worden de laadkosten bij thuis laden meestal terugbetaald op basis van het CREG-tarief. Hoewel de belastingsdienst staat op een vergoeding op basis van de daadwerkelijke kosten, wordt het CREG-tarief tijdelijk toegestaan. Dit tarief wordt maandelijks vastgesteld door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) en biedt een eenvoudige manier om de kosten van het thuis laden te vergoeden.

In praktijk bezorg je je werkgever dus maandelijks een overzicht van het aantal kWh dat je thuis geladen hebt. Die vergoedt je dan voor die kWh aan het CREG tarief van de betroffen maand. Hoewel dit een consistent tarief is, kan het afwijken van je werkelijke elektriciteitskosten. Deze hangen immers af van vele factoren, zoals je individuele energiecontract en je distributiekosten – die afhangen van het capaciteitstarief. Aangezien het CREG tarief een gemiddeld tarief is, betekent dit dat sommigen minder vergoed krijgen dan de daadwerkelijke kosten, anderen dan weer meer.

Meer weten over het CREG-tarief? Bekijk het hier voor een uitgebreide uitleg.

Terugbetaling aan de hand van een laadpas

In een VME kan het verrekenen van laadkosten complex zijn, vooral wanneer er meerdere elektrische voertuigen aan hetzelfde laadstation worden opgeladen. Soms wordt er da, een Charge Point Operator (CPO) ingehuurd om de laadstations te beheren. De CPO is verantwoordelijk voor de installatie, het onderhoud en het netwerkbeheer van de laadinfrastructuur.

Daarnaast speelt de e-Mobility Service Provider (MSP) een belangrijke rol. De MSP verzorgt het betalingsverkeer en de klantenservice. Als je een laadpas van je werkgever hebt, werkt deze meestal via een MSP-platform dat toegang geeft tot meerdere, maar meestal niet alle laadnetwerken. Als je laadpas niet overeenkomt met de CPO van het laadstation in jouw VME, kunnen er extra roamingkosten tussen de netwerken worden aangerekend. Deze kosten zorgen soms voor een verhoogde laadkost voor thuisladen, die de werkgever liever niet vergoedt.

Slim Laden in een VME: Optimaliseer Je Kosten

Zelfs met een bedrijfswagen is het belangrijk om een slimme laadstrategie te hanteren. Door samen te werken met een CPO en MSP die goed integreren, kun je de laadkosten optimaliseren. Maar met de EVME EASY BOX of EVME SMART laadoplossing ontvang je gewoon een maandelijks overzicht van je geladen kWh en de daarbij horende kost. Daarmee kan je naar je werkgever stappen om een terugbetaling van je kosten te vragen. Of dat nu aan werkelijke kost, of aan CREG tarief is, dat bespreek je met je werkgever.

En in tussentijd zorgt EVME er gewoon voor dat je automatisch aan de goedkoopste tarieven laadt. Makkelijk toch? Wil je meer weten over hoe jouw VME de laadkosten kan optimaliseren? Neem contact op met EVME en ontdek onze oplossingen voor betaalbaar en slim laden.